/Bästa vinterdäcken 2017

Bästa vinterdäcken 2017

Bästa vinterdäcken 2017 är nu fastställda efter att ha jämfört biltidningarnas olika däcktester. Vi har valt att dela upp resultatet för dubbdäck och friktionsdäck på grund av dess olika egenskaper. Resultatet som presenteras är hämtade från olika tester som biltidningar har utfört. Här kan du se det sammanslagna resultatet från alla däcktesterna.

3 bästa dubbdäcken 2017

KÖP
Nokian Hakkapeliitta 9.
  1. Nokian Hakkapeliitta 9
  2. Continental IceContact 2
  3. Goodyear Ultragrip Ice Arctic


Priserna ovan gäller för 205/55R16. Om du har problem med att se priserna kan det bero på att du har en adblocker aktiverad för denna sida.

I år har det varit relativt enkelt att utse vilka dubbdäck som är bäst. Av dubbdäcken är det Nokian som blir årets bästa dubbdäck 2017 eftersom att det hamnar i topp 3 i både Vi Bilägare och Aftonbladets test. Vi Bilägare skriver att finska Nokian har bra prestanda på barmark och att bromssträckan på torrt är bäst i test. Aftonbladet beskriver Nokias grepp på is som mycket bra och att ger beröm för att däcket aldrig tappar greppet. Desutom får däcket beröm för att det är lättkört på snö och is. Detta gör att Nokian Hakkapeliitta blir bästa dubbdäcket 2017.

Se däckpris till din bil:

Om du anger ditt regnummer nedan så kan du se vad däcken kostar till din bil.

Topplistan ovan är baserad på följande tidningars resultat:

Vi Bilägare

  1. Nokian Hakkapeliitta 9
  2. Goodyear Ultragrip Ice Arctic
  3. Michelin X-Ice North 3

Sammanfattning från testet kan läsas här.

Aftonbladet

  1. Continental IceContact 2
  2. Hankook Winter I*Pike RS+
  3. Nokian Hakkapeliitta 9

Sammanfattning från testet kan läsas här.

Bästa friktionsdäcken 2017

KÖP
Continental ContiVikingContact 6.
  1. Continental ContiVikingContact 6
  2. Nokian Hakkapeliitta R2
  3. Goodyear Ultra Grip Ice 2

Continental ContiVikingContact 6 hamnar på första plats i båda testen vilket gör det till en självklar vinnare av bästa friktionsdäcket 2017. Vi Bilägare skriver att Continental har bra grepp på is och är snabbast vid iskörning. Däcket rullar lätt och har låg förbrukning. Aftonbladet tycker att däcket har mycket bra grepp på is och att broms- och sidgrepp är till och med bättre än många dubbdäck.

Vi Bilägare

  1. Continental ContiVikingContact 6
  2. Nokian Hakkapeliitta R2
  3. Goodyear Ultra Grip Ice 2

Aftonbladet

  1. Continental ContiVikingContact 6
  2. Sava Eskimo Ice
  3. Goodyear Ultra Grip Ice 2

Ljudnivå på vinterdäck

Om du tycket det är viktigt att ha ett tyst däck så bör du kolla på friktionsdäck. De är nämligen klart tystast enligt testen. Skillnaden mellan det tystaste friktionsdäcket och det tystaste dubbdäcket är hela 6,3 dB.

Om vi tittar på hur mätningarna för buller genomfördes så kan vi se att Vi Bilägare har valt att göra sina mätningar med en Volvo V40 där betyget är en sammanslagning av uppmätt ljudnivå och subjektiva bedömningar.

Aftonbladet har istället valt att göra sina bullertester med en Volkswagen Golf och helt förlita sig på mätresultatet. Tittar man på testresultaten från bullertesterna så kan man se att de skiljer sig åt. Att resultaten från de olika biltidningarnas tester skiljer sig åt skulle kunna bero på bilmodellen. Vissa däck kanske passar bättre med en viss bilmodell. En annan anledning kan ha att göra med den subjektiva bedömningen som Vi Bilägare har med i sitt resultat från bullertestet. Människor kan uppleva vissa ljud som mer störande än andra vilket inte syns när man mäter ljudnivån med en decibelmätare.

Tystaste friktionsdäcket 2017

KÖP
Goodyear Ultragrip Ice 2.

Vi Bilägare utser Goodyear till det tystaste däcket och ger däcket 5 av 5 poäng. Goodyear är tystast i samtliga hastigheter förutom 110 km/h. I 110 km/h är Nokian 1 dB tystare.

Läser man Aftonbladets test så ser man att Goodyear även är det tystaste däcket där. Goodyear mäts till 63,3 dB medan det sämsta friktionsdäcket (Nankang) ger mätvärdet 65,2 dB.

Vill man ha ett tyst däck rekommenderas Goodyear Ultragrip Ice 2 eftersom att det får bra betyg i testen av bullernivå och hamnar även på tredje plats i Bästa vinterdäcken 2017 – Friktionsdäck. Ett tyst däck med bra egenskaper helt enkelt.

Tystaste dubbdäcket 2017

När man läser testerna av dubbdäck är det svårt att utser en vinnare. Vi Bilägare ger 3 st däck 4 av 5 poäng när det gäller bullernivå:

  • Goodyear Ultragrip Ice Arctic
  • Hankook Winter I*Pike RS+
  • Pirelli Ice Zero

I Aftonbladets test så hamnar Hankooks däck istället på sista plats, Goodyear på 9:e plats och Pirelli på 13:e plats. Alltså är det svårt att utse någon gemensam vinnare här. Bäst i Aftonbladets test över bullernivå på dubbdäck är:

  1. Gislaved Nord Frost 200
  2. Triangle Icelink
  3. Kumho WinterCraft Ice Wi31

Skillnaden mellan det tystaste däcket (Gislaved, 69,9 dB) och det högljuddaste däcket (Hankook, 73,8 dB) är 3,9 dB.

Eftersom att Goodyear placerar sig i topp i Vi Bilägares test över bullernivå och hamnar på topp 3 i det totala testet så är det Goodyear som rekommenderas om man vill ha ett bra däck som inte bullrar så mycket.

Ekonomi

De flesta prioriterar säkerhet när de ska köpa nya däck, men som vanligt när det gäller konsumentinköp så har priset en viktig roll för många köpare. Att köpa billiga däck som presterar dåligt i tester är inget som rekommenderas. Om ekonomi är viktigt för dig som köpare och du vill ha däck som är ekonomiska så kan det däremot vara intressant att kolla på vilka däck som har lågt rullmotstånd.

Däck med minst rullmotstånd 2017

KÖP
Continental ContiVikingContact 6.

Generellt sett så har friktionsdäck mindre rullmotstånd än dubbdäck. I Aftonbladets däcktest kan man se att friktionsdäcket med minst rullmotstånd (Continental) har 2,6 % lägre förbrukning än dubbdäcket med minst rullmotstånd (Bridgestone). Tittar vi på alla däck i testet (både dubbat och friktionsdäck) så ser vi att det skiljer 5,3 % mellan det bästa (Continental, odubbat) och det sämsta (Kumho, dubbat).

Tittar man på Vi Bilägares test så har de valt att använda en Volvo V70 och sedan mäta förbrukningen i konstant hastighet i 80 km/h. Friktionsdäcket Continental vinner även detta test med en förbrukning på 6,58 l/100 km. Jämför vi det med det bränslesnålaste dubbdäcket (Bridgestone) så ser vi att det skiljer 0,14 l/100 km. Inte så stor skillnad kan tyckas, men jämför vi istället Continentals friktionsdäck med det däck som drar mest bränsle i testet (Michelin, dubbdäck) så ser vi att det skiljer 0,76 l/100 km.

Slitage

En annan sak som påverkar ekonomin är däckets livslängd. Ett dubbdäck slits snabbare än ett friktionsdäck vilket gör att det är bättre att köpa friktionsdäck om man vill ha ett däck som håller längre. När man köper ett nytt dubbdäck så brukar dubbarna vara ca. 1,2-1,4 mm långa. När dubbarna är 0,5 mm eller kortare rekommenderar Folksam att man ska byta däck.

Dubbdäck eller friktionsdäck?

Många undrar om de ska välja dubbdäck eller dubbfria däck (friktionsdäck). Det finns inget generellt svar på frågan utan det är du som förare som måste se över vilka behov du har. Det man bör fundera över är var man kommer köra med bilen och hur väglaget brukar se ut där man kör. Folksam rekommenderar de som bor i norra Sverige att köpa dubbdäck medan övriga rekommenderas att köpa dubbfritt.


Jämförelse av bästa dubbdäcket och bästa friktionsdäcken på is.

Den stora fördelen med dubbdäck är dess bromsförmåga på is. Det är här dubbdäcken briljerar. I Aftonbladets test kan man se att de flesta dubbdäcken har kortare bromssträcka på is än vad friktionsdäcken har. Det är endast dubbdäcken från Kumho och Triangle som har längre bromssträcka än vissa friktionsdäck. Jämför vi testmomentets bästa däck (Goodyear) med det bästa friktionsdäcket (Continental) så ser vi att friktionsdäckets bromssträcka är hela 34 % längre.

Jämför vi istället bromssträckan på torrt väglag för samma däck som i exemplet ovan (dubbdäcket Goodyear och friktionsdäcket Continental) så ser vi att Continental har en kortare bromssträcka på 31,4 m jämför med Goodyear som stannar efter 34,3 m. Här är det alltså ombytta roller. Bromssträckan för dubbdäcket är 9,2 % procent längre än friktionsdäcket på torr asfalt.

Som köpare av däck bör man fundera på vilka däckegenskaper man prioriterar och köpa däck baserat på sina behov. Kör man på snö och is så visar testresultaten att dubbdäck presterar betydligt bättre än friktionsdäck. Är det däremot så att man kör bil där det är milt klimat och mest barmark så kanske friktionsdäck är ett bättre val.

Källor:

Stort test: Här är bästa vinterdäcken 2017, Aftonbladet. 3 oktober 2017.
Däcktest 2017: Dubbdäck, Vi Bilägare. 22 september 2017.
Däcktest 2017: Friktionsdäck, Vi Bilägare. 16 oktober 2017.