/Bästa vinterdäcken 2016

Bästa vinterdäcken 2016

Vi har jämfört 3 olika tester (Aftonbladet, Vi Bilägare, Teknikens Värld) och sammanställt alla resultat för att utse vilka vinterdäck som är bäst 2016. Efter att ha granskat alla test och jämfört resultaten med varandra har vi kunnat få fram vilka däck som fått bäst betyg totalt. Resultaten skiljer sig en del åt mellan de olika biltidningarnas tester så därför bör man jämföra alla testresultat med varandra för att få en så rättvis bild som möjligt.

Bästa dubbdäcken 2016

KÖP
Nokian Hakkapeliitta 8.
  1. Nokian Hakkapeliitta 8
  2. Continental IceContact 2
  3. Bridgestone Noranza 001
  4. Pirelli Ice Zero

Nokian Hakkapeliitta 8 utses till det bästa dubbdäcket 2016. Däcket tar hem förstaplatsen i både Aftonbladet (delad förstaplats med Continental) och Vi Bilägares test samtidigt som det hamnar på tredje plats i Teknikens Världs test. Vi Bilägare beskriver Nokians grepp på is som extremt bra med ett kurvgrepp som är suveränt. Förutom att ha bra grepp och köregenskaper så är även Nokian dubbdäcket med det minsta rullmotståndet vilket gör att däcket har den lägsta bränsleförbrukningen. Aftonbladet skriver att Nokian är överlägsen på is och att däcket är tillverkat för riktig vinter. De skriver även att däcket är lättkört och aldrig överraskar föraren.

Det är hård konkurrens i toppen. Tätt efter Nokian kommer Continental IceContact 2. Däcket hamnar på delad förstaplats i Aftonbladets test, andraplats i Teknikens Världs test och tredjeplats i Vi Bilägares test.

Första- och andraplats är enkelt att utse då alla däcktest är relativt överens om dem. Däremot blir det svårare att utse en tredjeplats. Bridgestone hamnar på andraplats hos både Aftonbladet och Vi Bilägare men hos Teknikens Värld hamnar däcket näst sist (delad 5:e plats). I Teknikens Värld hamnar istället Pirelli Ice Zero på första plats. Det däcket hamnar på tredjeplats hos Aftonbladet med hos Vi Bilägare hamnar det på 5:e plats. Tidningarna har alltså delade åsikter om vilket där som är bäst vilket gör att Bridgestone och Pirelli totalt hamnar på en delad tredjeplats i listan över bästa dubbdäck 2016.

Bästa friktionsdäcken 2016

KÖP
Continental ContiVikingContact 6.
  1. Continental ContiVikingContact 6
  2. Goodyear Ultra Grip Ice 2
  3. Nokian Hakkapeliitta R2

Av alla friktionsdäck som testats så är det Continental ContiVikingContact 6 som tar hem förstaplatsen. Däcket kommer på förstaplats i både Aftonbladets och Vi Bilägares test. I Teknikens Värld hamnar däcket på en andraplats. Tidningarna berömmer framförallt Continentals köregenskaper på is. Däcket har en bra bromsförmåga jämfört med de andra friktionsdäcken och rullmotståndet är lågt.

På andraplats hittar vi Goodyear Ultra Grip Ice 2 som vinner Teknikens Världs test och hamnar på tredjeplats i både Aftonbladets och Vi Bilägares test. Goodyears starka sidor är greppet på vått väglag och komforten. Lågt rullmotstånd gör Goodyear till ett tyst och bränslesnålt däck.

På tredjeplats hittar vi Nokian Hakkapeliitta R2. Nokian kommer på andraplats i både Aftonbladets och Vi Bilägares test. Däremot så är Teknikens Världs besvikna över däckets prestanda på torrt och vått väglag vilket gör att det hamnar på femteplats i deras test. Överlag verkar tidningarna vara överens om att däcket presterar bra på is/snö och mindre bra på barmark.

Centraleuropeiska friktionsdäck

KÖP
Continental ContiWinterContact TS 860.

I år har flera biltidningar valt att ha med centraleuropeiska friktionsdäck i sina tester för att jämföra hur de presterar jämfört med nordiska friktionsdäck. Skillnaden är att de centraleuropeiska friktionsdäcken är anpassade efter klimatet som finns nere i europa, dvs. mildare vintrar och höga hastigheter (bl.a. Autobahn). De nordiska friktionsdäcken är istället anpassade för kalla vintrar med is och snö på vägen.

Det intressanta när man läser årets test av vinterdäck i Teknikens Värld är att det centraleuropeiskt friktionsdäcket (Continental ContiWinterContact TS 860) är det däck som får högsta poängen. Om man drar en enkel slutsats så kan man läsa att Teknikens Värld påstår att Continentaldäcket är bättre än både det bästa dubbdäcket och det bästa nordiska friktionsdäcket. Detta är i alla fall vad den totala poängen visar. Är det så att det bästa vinterdäcket är ett centraleuropeiskt friktionsdäck?

Om vi tittar närmare på de olika testmomenten som ingår i Teknikens Världs test så ser vi att Continentals centraleuropeiska däck vinner stort på bromstesterna på våt och torr asfalt. Tittar man på siffrorna i Aftonbladets test så ser man att Contentintal har en bromssträcka på 31,2 m på torr asfalt medan det bästa nordiska friktionsdäcket i det testet (Landsail) har en bromssträcka på 34,5 m. Dvs. är bromssträckan 10,6 % längre med ett nordiskt friktionsdäck (Landsail, större skillnad med övriga) än det centraleuropeiska friktionsdäcket från Continental.

Det intressanta är när man jämför bromssträckan på is. Där har det bästa dubbdäcket (Nokian) en bromssträcka på 39,7 m medan det centraleuropeiska friktionsdäcket har en bromssträcka på 77,9 m. Här är alltså bromssträckan nästan dubbelt så lång (96,2 %) med det centraleuropeiska däcket jämfört med dubbdäcket. Aftonbladet beskriver Continentals grepp på vinterväglag som uselt och på gränsen till obefintligt. Om du som köpare överväger att köpa ett centraleuropeiskt friktionsdäck för att använda i Sverige så bör du tänka till en extra gång. Även om resultaten på barmark ser lovande ut så bör du ha i åtanke att dessa däck får kraftigt försämrad prestanda vid snö och is.

Däckfusk

En finsk tidning avslöjade förra vintern att Nokian levererade speciella testdäck till Aftonbladets däcktester. Dessa däck hade bättre grepp än de däcken av samma modell som fanns ute i handeln. Aftonbladet skriver att de nu för tiden köper däck anonymt hos olika bilhandlare för att undgå fusk. Dock erkänner de att de fortfarande får vissa däck direkt levererade från däcktillverkare, nämligen de däckmodeller som inte finns ute på marknaden ännu. Aftonbladet kan alltså inte garantera att alla däck som testas inte är speciella testdäck.

Enligt Aftonbladet så ”dopingtestar” de alla däck. Dvs. om det är några däck som de fått direkt från däcktillverkaren inför ett test så köper de in samma däck när det väl kommit ut på marknaden. Sedan testar Aftonbladet däcken på samma isbana som det tidigare testet. Hur genomfattande detta extratest är framkommer inte. Det vill säga vet vi inte om de provar alla testmoment igen eller om de nöjer sig med att kontrollera ett testmoment och dra en slutsats från det. Aftonbladet skriver i alla fall att de inte hittade något fuskdäck i årets test.

Källor: