/Bästa sommardäcken 2017

Bästa sommardäcken 2017

Sammanställningar av årets test av sommardäck är nu gjord. Vi har samlat in resultat från de olika biltidningarnas tester och jämfört resultaten med varandra för att få en så rättvis sammanställning som möjligt. Det har varit lite svårare att jämföra de olika testerna med varandra i år eftersom att många av däcken som biltidningarna har testat endast finns med i deras test. Exempelvis har Teknikens Värld valt att endast testa SUV-däck i årets sommardäcktest.

3 bästa sommardäcken 2017

KÖP
Continental ContiPremiumContact 5.
  1. Continental ContiPremiumContact 5
  2. Nokian Hakka Blue 2
  3. Pirelli Cinturato P7 Blue

Vinnaren av sommardäck 2017 är Continental ContiPremiumContact 5. Däcket hamnade på förstaplats i Vi Bilägares test och på andraplats i Aftonbladets test. Båda tidningarna tycker att däcket har bra grepp på både våt och torr väg. I Vi Bilägares test så har Continental den kortaste bromssträckan på både våt och torr väg. Aftonbladet beskriver styrningen på torrt väglag som exakt och greppet beskrivs som mycket bra. Aftonbladet ger också beröm för att däcket är mycket test och Vi Bilägare beskriver däckets ljudnivå på slät asfalt som extremt låg.

På andraplats hittar vi Nokian Hakka Blue 2 som vinner Aftonbladets test och kommer på tredjeplats i Vi Bilägares test. Däcket beskrivs som ett lugnt, säkert och lättkört däck med bra styrkänsla. Tittar man på resultaten så ser man att det är väldigt jämt mellan Continental och Nokian. Båda däcken är presterar på topp.

På plats 3 hittar vi Pirelli som  hamnar på en andraplats i Vi Bilägares test och en fjärdeplats i Aftonbladets test. Båda testerna är överens om att däcket presterar mycket bra i på vått väglag, men visar även bra prestanda på torrt väglag. En intressant sak är att Pirelli hamnar på förstaplats i Aftonbladets test av rullmotstånd men tittar vi på Vi Bilägares test så ser vi att däcket hamnar nästa sist.

Värt att nämna är att Michelin Primacy 3 hamnar på tredjeplats i Aftonbladets test men eftersom att däcket inte testas i någon av de andra tidningarnas tester kan vi inte avgöra hur tillförlitligheten för det testet är. Därför har vi valt att placera Pirelli, som får bra betyg i två tidningarnas test, på tredjeplats.

Bilmodeller som användes

Vi Bilägare har valt att genomföra sina tester med Volkswagen Golf och Ford Focus. Sedan har de fördelat testen så att alla subjektiva test (ljud, komfort, hanterbarhet) har genomförts med Focus:en medan Golfen har fått vara testbil för övriga tester. Aftonbladet skriver inte vad de använder för bil men att döma från deras bilder så ser de ut att använda Golf. Däckdimensionen som används i båda tidningarnas test är 205/55 R16.

I testerna av SUV-däck använder Vi Bilägare Volkswagen Tiguan med däckdimensionen 235/50 R18 som testbil. Teknikens Värld använder en Volvo XC60 med däckdimensionen 235/60 R18 som testbil när de testar SUV-däck.

Året-runt-däck


Michelin CrossClimate.

I årets test från Vi Bilägare så har de valt att ta med Michelin CrossClimate. Utanför Sverige så marknadsförs däcket som ett allround-däck vilket innebär att man ska kunna använda det året runt. I Sverige är det dock otillåtet att använda det som året-runt-däck vilket gör att det här istället marknadsförs som ett sommardäck med extra bra prestanda på våren och hösten. Däcket från Michelin hamnar sist i Vi Bilägares test av sommardäck. Det finns ett testmoment där däcket får bra betyg, till och med bäst betyg, och det är bränsleförbrukning. Övriga testmoment placerar sig Michelindäcket i mitten eller långt ner i testresultaten. Slutsatsen är att man bör undvika Michelins året-runt-däck och istället satsa på ett ordinarie sommardäck.

Test av vattenplaning


Testerna på vattenplaning visar stor skillnad mellan olika däck.

Tittar vi på de olika testmomenten så ser vi att det skiljer sig en hel del mellan hur de olika däcken presterar. I Aftonbladets test så är det däcket från Yokohama som presterar sämst i testet för vattenplaning. Däcket börjar tappa greppet redan vid 65,1 km/h. Testmomentets bästa däck (Bridgestone) tappar istället greppet när det kommer upp i 79,7 km/h vilket är 21,7 % högre hastighet. Tittar vi på Vi Bilägares test så ser vi att Kumho presterar bäst och klarar 82,6 km/h innan det tappar greppet. Sämst presterar året-runt-däcket från Michelin som tappar greppet redan i 69,2 km/h. Det är hela 19,4 % skillnad i hastighet.

Källor: